Podstawowym zadaniem każdego przedsiębiorcy jest wycena świadczonych przez niego usług. Z jednej strony ceny nie mogą być zbyt niskie, z drugiej strony trzeba też zachować zdrowy rozsądek, aby klienci chcieli korzystać z usług firmy. Jak przeprowadzać wycenę w firmach budowlanych?
Koszty stałe i zmienne
Efektywna wycena usług budowlanych bierze pod uwagę przede wszystkim koszty, jakie przyjdzie ponieść wykonawcy. Mowa tutaj o kosztach stałych oraz zmiennych. Koszty stałe dotyczą tych wydatków, które ponosimy bez względu na ilość wykonanych prac, natomiast koszty zmienne zależą właśnie od konkretnej usługi, jaką świadczymy. W pierwszym przypadku możemy wyróżnić na przykład koszty związane z amortyzacją maszyn, w drugim wydatki związane z wynagrodzeniem pracowników. W każdym mieście koszty utrzymania pracownika są inne – “najdroższe” pod tym względem jest województwo pomorskie oraz małopolskie. Koszty, jakie będziemy musieli ponieść, powinny zostać przerzucone na klienta – w przeciwnym razie nie możemy mówić o osiąganiu zysku.
Sprawdź oferty w wymienionych województwach poniżej:
Jak ustalić marżę?
Na cenę usługi budowlanej wpływa również marża, jaką pobiera dla siebie firma. Marżą można nazwać część, która ma stanowić zysk. Jak ustalić jej wysokość? Otóż z jednej strony marża nie może być zbyt niska, ostatecznie prowadzenie działalności ma być opłacalne. Niemniej jednak nie może być też zbyt wysoka – w takim przypadku klienci zrezygnują z naszych usług na rzecz wykonawcy, który zaproponuje im korzystniejszą cenę. Warto więc kierować się ofertami konkurencyjnych firm, mając jednocześnie na uwadze koszty, jakie będziemy musieli ponieść. Ceny poszczególnych usług w każdym miejscu są nieco inne – przykładowo województwo łódzkie zwykle oferuje atrakcyjniejsze warunki, niż województwo mazowieckie (sprawdź na stronie: https://building-companion.pl/lodz–lodzkie). Nic więc dziwnego, że dużą popularnością cieszą się firmy, które świadczą usługi także w województwach sąsiadujących.
Kiedy warto negocjować warunki z klientem?
Ceny usług, jakie proponujemy poszczególnym klientom, nie muszą być tożsame. Wręcz przeciwnie – jeśli chcemy być konkurencyjni, warto zaoferować lepsze warunki tym, z którymi często współpracujemy. Negocjacja warunków kontraktu, w tym ceny, to standard w biznesie. Pamiętajmy jednocześnie, że do każdego klienta powinno się podchodzić indywidualnie – ustalony z góry cennik warto traktować jedynie poglądowo, biorąc pod uwagę również inne czynniki, które mają wpływ na ostateczną kwotę. Przykładowo, w sezonie jesienno-zimowym, gdy zleceń budowlanych jest mniej, możemy zaproponować klientom nieco lepsze ceny.