10 najczęstszych awarii napędów do bram
Jesień i zima to czas, kiedy automatyczne bramy sprawiają najwięcej kłopotów. Spory odsetek stanowią uszkodzone napędy do bram. Część problemów wynika z naturalnego zużycia poszczególnych elementów, jednak w znakomitej większości przypadków głównym powodem awarii napędów do bram jest nieumiejętne użytkowanie oraz zaniedbania po stronie właścicieli bram. Poniżej prezentujemy najczęstsze rodzaje usterek związanych z napędami do bram i ich powody.
Bramy skrzydłowe
-
Urwanie zawiasów lub uszkodzenie napędu w wyniku używania bramy skrzydłowej do odśnieżania podjazdu – zbyt duże obciążenie podczas otwierania bramy doprowadzi wcześniej czy później do nadmiernego zużycia napędu i awarii lub nawet urwania zawiasów. Podjazd zawsze należy oczyszczać ręcznie, aby brama poruszała się po terenie pozbawionym przeszkód. Niektóre napędy do bram skrzydłowych BFT są wyposażone w amperometryczne czujniki przeszkód oraz zabezpieczenia termiczne wyłączające silnik w przypadku nadmiernie intensywnej pracy siłownika, co zapobiega tego typu uszkodzeniom.
Bramy przesuwne
-
Zastosowanie towotu do smarowania elementów mechanicznych albo jezdnych – smar tego typu nigdy nie może być używany do listew zębatych oraz kół zębatych stykających się z listwą, ponieważ powoduje pogorszenie parametrów pracy bramy ze względu na wysoką lepkość. Do tak posmarowanych elementów bardzo łatwo przywierają rozmaite zanieczyszczenia (np. piasek, grudki ziemi, a nawet drobne kamienie), co często prowadzi do uszkodzenia napędu.
Wszystkie rodzaje bram automatycznych
-
Uszkodzenie siłownika w wyniku niewysprzęglenia – podczas próby otwarcia awaryjnego bramy w wyniku utraty zasilania albo wyczerpania baterii w pilocie bezwzględnie konieczne jest wcześniejsze wysprzeglenie bramy, czyli rozłączenie napędu z bramą. Dopiero po takim odłączeniu można bramę otwierać bez obawy o uszkodzenie jej. Producenci do pewnego stopnia zabezpieczają użytkowników przed tego rodzaju uszkodzeniami – np. napędy do bram Nice są wyposażone w intuicyjny i łatwy w obsłudze mechanizm ręcznego odblokowania, natomiast napędy do bram Key z serii Ray posiadają opcję wysprzęglenia za pomocą pilota.
-
Uszkodzenie centrali sterującej w wyniku wymiany bezpieczników topikowych na niewłaściwe – bezwzględnie konieczne jest wymienianie uszkodzonych bezpieczników na sprawne tego samego typu oraz o identycznych parametrach pracy. Założenie zamienników o odmiennych niż zalecane wartościach natężenia i napięcia prądu zwykle kończy się uszkodzeniem centrali sterującej albo nawet spaleniem instalacji.
-
Spalenie napędu w wyniku niedobrania mocy do wagi bramy – do ciężkich bram (powyżej 800 kg na jedno skrzydło) należy stosować silniki zasilane napięciem 230V. Najpierw należy kupić wybraną bramę, a dopiero potem dobrać do niej właściwy napęd. Ma to szczególne znaczenie w przypadku bram przesuwnych, ponieważ należy wziąć pod uwagę opory toczenia, doliczając co najmniej 30% masy skrzydła do wymaganej mocy silnika (czyli przykładowo do skrzydła o wadze 900 kg będzie potrzebny silnik mający moc pozwalającą na uciągnięcie 1200 kg). Np. napędy do bram BFT umożliwiają uciągnięcie aż do 3500 kg masy bramy (siłownik SP 3500). Rzecz jasna w sprzedaży są dostępne również napędy do lżejszych bram przesuwnych, zasilane napięciem 230V – dobrym przykładem są napędy do bram wspomnianej wyżej marki BFT z serii Deimos.
-
Awaria napędu wynikająca z próby automatyzacji bramy nieprzeznaczonej do automatyzacji – nie każda brama nadaje się do tego, by ją zautomatyzować. W przypadku chęci zamontowania napędu do bramy zawsze należy skonsultować się z autoryzowanym przedstawicielem producenta, którego siłownik planujemy wykorzystać.
-
Nieprawidłowe działanie napędu wynikające z zabrudzenia fotokomórek – często są one zanieczyszczone pyłem, błotem lub śniegiem, dlatego konieczne jest regularne ich czyszczenie. Niektórzy producenci rozwiązują ten problem do pewnego stopnia – np. napędy do bram Nice posiadają system, który przed otwarciem bramy sprawdza, czy fotokomórki działają prawidłowo i dopiero po pozytywnym teście uruchamia bramę.
-
Nieodpowiednio lub w ogóle nie zakonserwowane zawiasy i elementy mechaniczne – opory powstające w wyniku nienasmarowania zawiasów lub innych elementów mechanicznych wymagających smarowania mogą doprowadzić do uszkodzenia napędu oraz zawiasów. Napędy do bram Key z serii Star 200 są już na etapie produkcji (pod względem konstrukcyjnym) dodatkowo zabezpieczane przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych, co znacząco poprawia ich żywotność.
-
Uszkodzenia będące wynikiem zakupu poszczególnych elementów bramy u różnych producentów – nie wszystkie systemy i elementy bram automatycznych produkowane przez różne firmy są ze sobą kompatybilne. Ze względu na ten fakt najlepiej jest kupować pełny zestaw automatyki do bram tego samego producenta. Pozwala to uniknąć kosztownych napraw w razie uszkodzeń wynikłych z niekompatybilności elementów bramy.
-
Stosowanie nieautoryzowanych zamienników i podróbek – skutkiem takiego postępowania jest brak serwisu gwarancyjnego oraz całkowity brak odpowiedzialności producenta za prawidłowość montażu z uwagi na zastosowanie nieoryginalnych części lub wykonanie przez osobę nie posiadającą odpowiedniej licencji. Warto dodać, że od początku 2017 roku napędy do bram Nice i cała automatyka tej firmy jest objęta gwarancją wyłącznie wtedy, gdy montażu dokonali licencjonowani instalatorzy.