Wykorzystanie podnośników teleskopowo przegubowych oraz ich eksploatacja
Każdy operator podnośnika koszowego, ładowarki teleskopowej lub innej podobnej maszyny, przed rozpoczęciem prac staje przed dylematem jaki rodzaj podestu ruchomego będzie idealny do planowanych robót. Wypożyczalnie, których główna działalność to wynajem podestów ruchomych oferują szeroki wachlarz urządzeń.
Podesty teleskopowo-przegubowe
Wśród podestów ruchomych przejezdnych wyróżniamy samojezdne (na samochodzie), przewoźne (na przyczepie) oraz wolnobieżne (poruszające się na kołach przymocowanych do platformy).
Podesty ruchome wolnobieżne dzielą się na trzy kategorie:
- zwyżki nożycowe
- podesty teleskopowe
- podesty ruchome masztowe
- podnośniki na gąsienicach
Na potrzeby tego artykułu skupiono się na podestach teleskopowo-przegubowych; przez osoby z branży zwanych potocznie bocianem lub wędką. Charakteryzują się one niezwykłą precyzją prac oraz zwrotnością. Najważniejszą cechą jest wysięg boczny, który umożliwia bezproblemową prace nad przeszkodą.
W przypadku podestów teleskopowo-przegubowych elektrycznych najczęściej używane są urządzenia producenta Genie lub JLG. Niewątpliwą zaletą modelu Genie Z30/20N RJ są kompaktowe gabaryty oraz obrotowy nosek, który sprawia, że precyzja prac jest jeszcze większa. Ten model sprawdza się perfekcyjnie wewnątrz hal. Z kolei model JLG E450AJ umożliwia operatowi pracę nawet na 16m wysokości.
Podnośniki teleskopowo-przegubowe spalinowe to domena producenta Haulotte z Francji. Urządzenia te są napędzane przez silnik spalinowy, co umożliwia napęd na cztery koła. Te cechy w połączeniu z dużymi kołami o agresywnym bieżniku zapewnia bezproblemową prace nawet w ciężkim terenie.
Eksploatacja oraz akumulatory podnośników ruchomych
Bardzo istotną rzeczą podczas eksploatacji podnośników nożycowych i teleskopowo-przegubowych elektrycznych jest dbanie o kondycję akumulatorów. Jednym z ważniejszych działań zapobiegających uszkodzeniu akumulatorów jest utrzymywanie wody destylowanej na odpowiednim poziomie oraz zawartego w niej elektrolitu tj. roztworu kwasu siarkowego H2SO3.
Kolejną ważną sprawą jest niedopuszczenie do sytuacji całkowitego rozładowania akumulatorów. Nawet w podnośnikach, które stoją nieużywane od dłuższego czasu należy akumulatory kontrolować i w razie spadku napięcia doładowywać oryginalnym prostownikiem. W przypadku jeżeli dojdzie do maksymalnego rozładowania akumulatorów w podnośniku, który nie był używany od dłuższego czasu, może dojść do ich awarii spowodowanej osadzaniem się kryształów siarczanów na elektrodach.
Desulfator, który przeznaczony jest do naprawy akumulatorów jest to urządzenie, które impulsami wysokiego napięcia pobudza rozpuszczanie się kryształów w elektrolicie. Musimy wziąć pod uwagę, że w przypadku podnośników nożycowych i teleskopowo-przegubowych elektrycznych kondycja akumulatorów jest kluczowa. Wiąże się to ściśle z czasem pracy podnośnika. Aby móc używać podest przez 6-8 godzin należy przeprowadzić pełne ładowanie akumulatorów przez czas 12-14 godzin.